כמויות האשפה שהאזרח הישראלי מייצר הולכות וגדלות. הנתון הזה בהחלט מעורר דאגה אצל מי שמבין מה משמעות הדבר. ולמי שלא מבין נסביר כאן בקצרה – כמויות גדולות של פסולת גורמות לזיהום סביבתי, חומרים שונים אמנם מתפרקים ויוצרים מצב של זיהום חמור. אין פתרון של קסם למצב הזה. אבל בכל זאת יש מה לעשות כדי להתגבר על התופעה ולהפחית במידת האפשר את הזיהום הסביבתי, וזאת באמצעות הפרדת אשפה.

במה מועילה הפרדת האשפה?

אם נחשוב לרגע על התכולה שמסתתרת תחת קשרי שקית האשפתון נגלה כי מדובר בתערובת המכילה מגוון של חומרים ומוצרים. אריזות פלסטיק וניילון, מוצרי נייר וכלים משומשים, שיירי מזון, ועוד ועוד.

אמנם כל אלו אמורים לצאת מבין כתלי הבית שלכם, אבל כל אלו לא אמורים להגיע לאותו יעד. כיוון שלכל פסולת ולכל סוג חומר יש ייעוד שונה שנועד לתת את הטיפול הנכון והמתאים לשם שמירה על הסביבה ועל המשאבים העולמיים.

הפרדה חכמה למיצוי מקסימלי

כאשר מפרידים את הפסולת ניתן לעשות שימוש חוזר במגוון חומרי גלם. אם ניקח את הדוגמה הקלאסית של בקבוקי הפלסטיק הריקים – מדובר על חומר גלם מצוין שניתן להפיק ממנו מוצרים חדשים!

כל מה שצריך זה להפריד את בקבוקי הפלסטיק מהאשפה הכללית ולהשליך אותם למתקן המיועד לאצירת בקבוקי פלסטיק. את הבקבוקים הללו יאספו למיחזור והחומר יוחזר לשימוש חוזר. למה לזרוק אם אפשר למחזר ולייצר מוצרים חדשים מהמוצר?

החברה שמטפלת בעניין

כדי לטפל בתחום זה, להפריד פסולת ולמחזר כיאות יוצאים בעיריות השונות עם מכרזים ציבוריים. הללו נועדו להתאים לעיר את החברה המקצועית והנכונה שתספק את שירותי המיון והטיפול בפסולת העירונית.

החברה שתיבחר תהיה ממונה על ההפרדה ועל העברת הפסולת לתחנות המעבר. כך הפסולת של העיר לא תהיה למעמסה סביבתית מעיקה אלא תתחיל למצות את עצמה ולספק חומרי גלם לתעשייה.

נדרש: שיתוף פעולה

כדי להצליח לנהל את תהליך ההפרדה והמיחזור חשוב מאוד כי כלל התושבים ישתפו פעולה וינהגו לפי ההנחיות להפרדת האשפה. ככל שיהיה שיתוף פעולה הדוק יותר כך תגדל כמות הפסולת הממוחזרת וכמות הפסולת המוטמנת תפחת.

התועלת היא בראש ובראשונה סביבתית. אבל השותפות והמודעות האישית הם ערך לכל אחד. צריכים להשליך דבר מה? עצרו וחשבו היכן מתאים להשליך את המוצר כדי לתת יד לעולם סביבתי וירוק יותר!

לקריאה נוספת:

מכרזים עירוניים

מיחזור פסולת

יועץ סביבתי

טיפול באשפה

ייעוץ סביבתי